Amikor a bőrünkön érezzük, mi a hűségidő

Szűcs Ádám

Teljesen megszokott dolog, hogy a mobilszolgáltatók nem csak a kedvezménnyel adott készülékekre, de a kedvezménnyel adott díjcsomagokra is hűségidőt iratnak alá velünk. Ez a hűségidő korábban jellemzően egy, néha két év volt, de az átlagember ritkán vette számításba, pontosan mennyit is ír alá. Azt nézte, melyik díjcsomag olcsóbb a leginkább hasonló szolgáltatáscsomagokat összehasonlítva, és döntött.

Pedig egy mobilszolgáltatónak nagyon nem mindegy, hogy egy vagy két évre köt magához.

Ezt nemrég mindenki láthatta, amikor október 24-én a Telekom eleget tett a 2003. évi C. törvény idei módosításának, és eltörölte a készülékvásárlás nélkül választott díjcsomagokra fennálló két éves hűségidőt, és azt egy évre változtatta. Aki járt a Telekom weboldalán a fenti dátum előtt és után, elcsodálkozhatott a változáson: megváltoztak a hűségért adott kedvezmények.

Az alapár nem változott: 22 ezer forint most is, és korábban is egy hűségidő nélküli korlátlan belföldi beszélgetést, korlátlan sms-t és korlátlan adatforgalmat kínáló megoldás mindenféle hűség nélkül, azonban október 24-e előtt a weboldalon könnyedén lehetett választani két éves hűséget, és ezzel rögtön le is csökkent a havidíj 18 ezer forintra.

Ezt a kedvezményt most már úgy kínálják, hogy csak az első három hónapban adnak bármilyen kedvezményt: 10 ezer forintot kell fizetni egy negyedévig (kivéve, ha készüléket is választunk a csomaghoz), utána felemelkedik a havidíj az alap 22 ezer forintra. Tehát míg két év hűséggel évente 216 ezer forintot fizettünk, most már 228 ezret, vagyis havi 1000 forintba kerül egy évvel kevesebb hűség.

Az új jogszabály ugyanis kimondja, hogy határozott időtartamú előfizetői szerződés legfeljebb 12 hónapra köthető, 24 hónapra csak akkor, ha az előfizetői szerződés megkötéséhez készülékvásárlás is kapcsolódik. Fontos kiemelni, hogy
ez a törvény a lakossági feltételekre vonatkozik, az üzleti megállapodásokban továbbra is lehet e tekintetben “bármi”.

A másik fontos változás az üzleti előfizetésekkel kapcsolatban, hogy míg eddig lehetett olyan kikötés, hogy a szerződés lejárta előtt, ha egyik fél sem mondja fel, újabb 2 évvel meghosszabbodik a megállapodás, ezt a törvény most nem engedi. Tehát ha benne is van ilyen passzus a szerződésben, az semmis, a szerződés felmondható az eredeti határozott időtartam lejárata után, nincs automatikus hosszabbodás.

Kérdése van?


Amennyiben a telekommunikációval kapcsolatos kérdése van, szeretne megismerni Bennünket, vagy segítségre van szüksége, írjon nekünk! Szívesen vesszük honlapunkkal, szolgáltatásainkkal kapcsolatos észrevételeit, javaslatait is.