Így kötnek magukhoz a mobilszolgáltatók
Ki ne írt volna már életében alá egy, vagy akár több éves hűségnyilatkozatot alacsonyabb ár, vagy kedvezőbb feltételek miatt? A röghöz kötés a mobilszolgáltatóknál épp olyan mindennapos lett, mint a számunkra a levegővétel, annak ellenére, hogy egyébként elemi érdekünk a szabad szolgáltatóválasztás nemcsak most, de lehetőleg a jövő héten, vagy a jövő hónapban is.
Mégis aláírjuk.
Közben az EU-s és a magyar szabályozás is folyamatosan igyekszik erősíteni a szolgáltatók közötti versenyt és az előfizetők szabad mozgását a piacon. Ezt segíti például a számhordozás, a rövid, pár perces átállás, vagy a lakossági szerződések esetén maximális szerződéshossz bevezetése, illetve egykapus ügyintézés (az átvevő szolgáltató felé elég minden papírt leadni).
Ezekre aztán megjöttek a válaszok a másik oldalon. A szolgáltatók is megtalálták a maguk eszközeit az ügyfeleik megtartására. Míg lakossági előfizetők esetében a személyre szabott kedvezmények, pontgyűjtés, reklámok, marketing rendezvények, tehát a megtartás kap nagyobb hangsúlyt, az üzleti ügyfelek esetében a különböző szerződések határozott idejének lejárta és a sok különböző hűségidő dzsungele szolgálja a röghöz kötést.
Lássuk, hogy az egyes szolgáltatók milyen stratégiákkal igyekeznek előnyüket bebiztosítani. Az alábbi – nem teljes körű – felsorolás pár ilyen módszert mutat be.
- Határozott idejű szerződés, automatikus meghosszabbodás: A határozott idejű szerződés mindkét fél számára biztonságot, és kereskedelmi előnyt jelent. Az azonban, hogy a határozott idejű szerződések azok lejártakor automatikusan újabb határozott időre meghosszabbodnak minden előzetes tájékoztatás nélkül, amennyiben egyik fél sem jelzi ettől eltérő szándékát jóval (30-90 nappal) a lejárat előtt, már erősen kifogásolható. A magyar piacon mégis van olyan szereplő, aki a mai napig alkalmazza.
- Keretszerződés és egyedi előfizetői szerződés: Az sem szokatlan, hogy a szolgáltató többszintű szerződéses struktúrájában az egyes szerződések különböző időpontban járnak le, azonban egyik sem szüntethető meg a másik nélkül. Márpedig ha valamelyiket felmondjuk, akkor könnyen lehet, hogy kötbért is fizetnünk kell.
- A szerződés mellékletére vállalt hűség: Az előfizetői szerződés határozott időtartamától függően, vagy függetlenül a szerződés mellékletére külön hűségidőt szab meg a szolgáltató. Az előző ponthoz hasonló problémákba futhatunk, pláne, ha a melléklet nem szerződés, hanem előfizetői (minden egyes számra külön meghatározott időre) kell értelmezni.
- Készülékhűség: Mindenki jól ismeri, hogy amennyiben a szolgáltatótól vásárol készüléket (kedvezménnyel ugyan, de akár a piaci ár felett), akkor azzal ismét hűséget vállal. Ez a hűség pedig teljes mértékben független a szerződés időtartamától, és több előfizetés – több készülék esetén szinte biztos, hogy bármely időpontban lesz olyan készülék, amelynek még él a hűségideje.
- SIM-lock: A szolgáltatóktól vásárolt készülékeket nemcsak hűség terheli, de idegen SIM-kártyával nem is működik, tehát hiába is váltanánk szolgáltatót, a készüléket is le kell cserélnünk, vagy kifizetni a legális függetlenítés igen borsos árát (készülékenként tíz-tizenötezer forint).
- Tarifahűség: Egyes díjszabásokat csak úgy vehetünk igénybe, ha vállaljuk, hogy egy meghatározott időn belül (jellemzően 24 hónap) nem kívánunk más díjcsomagra áttérni.
- SIM hűség: Ha egy előfizetést egyszer megrendel az ügyfél, függetlenül attól, hogy az a szerződéskori állományon felül került beszerzésre, a szolgáltató jobb esetben a szerződés határozott idejéig, rosszabb esetben a vásárlás időpontjától számított meghatározott ideig nem enged lemondani.
- Adatcsomaghűség: Szintén nagyon elterjedt, hogy egyes adatcsomagokat csak úgy vehetünk igénybe, ha vállaljuk, hogy azt adott ideig (jellemzően 1-2 évig) nem cseréljük kisebbre, és nem mondjuk le.
Ha Ön egy üzleti mobilflottát üzemeltet, biztosan találkozott már a fentiek közül néhánnyal. És ember legyen a talpán, aki egy több száz, de akár csak pár tíz előfizetés esetén követni és irányítani tudja a beszerzéseket úgy, hogy minden előfizetésen minden hűség és kötelem egy időben járjon le.
A SciamuS tizennegyedik éve foglalkozik távközlési tanácsadással, és hozzávetőleg háromszáz üzleti mobilszerződést kötött itthon és külföldön. Ha egyetlen, fontos tanácsot kellene elmondanunk ezek alapján, amivel megkönnyítjük az üzleti ügyfelek életét, ezt mondanánk: érdemes már a szerződés megkötésekor tervezni, mi a szándékunk annak lejárta után. Amennyiben ezzel csak a lejárat előtt kezdünk el foglalkozni, már elkéstünk, legtöbbször nincs lehetőség új szolgáltatót választani, a meglévőnél pedig hátrányos tárgyalási pozícióból indulunk.
A másik tanácsunk ennél összetettebb, de nem kevésbé hasznos: ha mobilszerződés kötés előtt áll, és nem szeretne berohanni egy végeláthatatlan alagútba, vegye fel velünk a kapcsolatot, segítünk!