Érdemes-e kétévente új mobiltelefont venni?

Bedő Erik
Bedő Erik

A kérdés magától értetődően merül fel bennem, hiszen lejárt a telefonomon a két éves hűség. Ilyenkor megszoktuk, hogy ugyanúgy reagálunk, ahogy tettük ezt az elmúlt két évtizedben: megyek és veszek magamnak egy újat, hiszen szinte semmiben sem kerül.

Csakhogy idén én nem fogom ezt tenni. Nem teszek semmit, jó lesz a mostani. Nem spórolás miatt, és nem is azért, mert hihetetlen jó telefonom van, ami az idők végezetéig bírja. Akkor vajon miért?

Eddig az volt a gyakorlat, – és nem csak Magyarországon – hogy kétévente veszünk egy új telefont. Amerikában akár évente is, az Apple-nek ott van éves csereprogramja – az öreg, 12 hónapos készüléket elviszik, hozzák a vadi újat.Ugyanakkor itt van az „Apple-gate”, vagyis a korábban csak találgatás szintjén emlegetett jelenség bebizonyosodott: a gyártók tényleg megtehetik, hogy a tudtunk nélkül lassítsák a telefonunkat, ebben semmi nem akadályozza meg őket. Az eset rámutatott arra, hogy talán nem is szükségszerű cserélni az egyébként nem túl rosszul működő telefonunkat, csak a gyártók késztetnek minket erre.

Persze eddig érthető volt a folyamatos újítás. Nagyon gyors volt a műszaki fejlődés, érdemes volt tehát a két év alatt szinte teljesen elavult telefonunk helyett egy gyorsat, funkcióiban gazdagabbat választani. De ma már ez nem igaz. A telefon funkcióit nem a készülék, hanem az operációs rendszer határozza meg, legyen ez Android vagy iOS. És valóban, nagyon régi készülékeknél nem tudjuk feltenni a legújabb Android verziót, de egy hároméves iPhone 6-ra simán felrakom a legújabb IOS-t, és ugyanaz fog történni, mintha vennék egy iPhone 8-at, csak kicsit lassabban.

A készülék alakja, formája nem változik, maximum a képernyő jobban kifut a készülék szélére, ezt látjuk mind az iPhone X-nél, mind a Samsung Galaxy 9-nél. De a képernyő felbontása ma már „elég” nagy, 4K-nak nincs különösebb értelme egy mobilon, akkor sem, ha már láttunk marketingstratégiát erre felépítve.

Oké, de akkor miért? Ha a műszaki fejlődés nem indokolja a cserét, akkor miért cserélünk egyáltalán? Lássuk a leggyakoribb válaszokat.

  • 1. “Unom már az előzőt, megérdemlek egy újat.” Lássuk be, elég gyakran ez a helyzet, akkor is, ha más indokokkal álcázzuk. Azonban azzal, hogy nem változik a készülék alakja, a vágyfaktor is csökkent.
  • 2. „Elavult a mostani készülékem.” Hát, ez annyira már nem igaz, – ahogyan fent is olvasható -, illetve, nem két év alatt, inkább 3 – 5 év után mondhatjuk ezt.
  • 3. “Lassú lett.” Erre azt mondja az okos ember, hogy egy készülék nem lassul be, hiszen semmi sem változott. Pedig ez akár igaz is lehet. Mert: az új verziók operációs rendszerei mindig nagyobbak, mint az előzők és ezáltal lassabbak is, és bizonyos esetekben – ha rosszul vannak megírva az alkalmazások – igenis lassulhatnak, mert egy idő után a memóriába „szemét” kerül, amit nem lehet, vagy nagyon nehéz kitisztítani.
  • 4. “Már rossz az akkumulátor.” Azonban akkumulátort mindig lehet szervizben cserélni. Minden készüléken.
  • 5. “Más baja van, de nem tudom leadni szervízbe, mert akkor időközben mit használjak?” Jó érv, de emiatt érdemes egy korábbi készüléket tartalékként megtartani,jó állapotban!
  • 6. És talán, ami elég gyakori: “Tönkrement, mert elejtettem, akár beejtettem vízbe. Megrepedt a képernyője és cseréje majdnem olyan drága, mint egy új készülék.” Javaslom, hogy mindenki vegyen drága telefonjához védőtokot és/vagy képernyő fóliát. Ezek védenek szinte minden ellen, azonban, ha WC-be ejted a készüléket, akkor nem mindegyik menthető. Sokszor egyébként akkor is.

Akkor mégis, milyen gyakran érdemes készüléket cserélni?

Bár ez pénztárcafüggő, szerintem a mostani két év kitolódik három évre. Azt nem szabad elfelejteni, hogy mobilunkat folyamatosan használjuk, visszük, elejtjük, egyszerűen elhasználódik.

Láttam már teljesen jól működő 5-6 éves iPhone 4-est is. Ehhez hozzátenném, hogy érdemes inkább egy jobb és drágább készüléket venni és tovább használni, mint gyakran olcsót venni. Nem azért, mert az olcsónak az élettartama rövidebb, hanem mert egyszerűen a felhasználási élmény nagyobb lesz, és hosszú távon az „évente telefonra költött összeg” megközelíti egymást.

Egyébként a csereciklusok kitolása nem csak a mobil készülékekre igaz, a mai notebookok elmennek akár 5 évig is. De az egy másik sztori.

Kérdése van?


Amennyiben a telekommunikációval kapcsolatos kérdése van, szeretne megismerni Bennünket, vagy segítségre van szüksége, írjon nekünk! Szívesen vesszük honlapunkkal, szolgáltatásainkkal kapcsolatos észrevételeit, javaslatait is.