OTP mobil jövőkép alkotása
A bank 2016-ban több olyan kihívással került szembe a mobil eszközökkel kapcsolatban, amelyek megválaszolása mindenképp új, alapos, átfogó stratégiai irány kialakítását követelte.
Az Ügyfél
Az ügyfél Közép-Kelet-Európa egyik vezető bankcsoportja. A bank privatizációját követően elkezdett terjeszkedni a régióban. Jelenleg Európában 9 országban van jelen.
A SciamuS már több projektet hajtott végre a vállalatnál: Magyarországon tendereztetést, stratégiai tanácsadást, valamint itthon és a környező országokban a csoport leányvállalatainál teljes körű költségoptimalizálást. 2016-ban újabb felkérést kapott, hogy térképezze fel a jelenlegi mobilstratégiát, és alakítson ki új, hosszú távú (5 éves) mobil beszerzési- és készülékstratégiát, amelynek egyik legfőbb célja egy egységes, átlátható szabályozás és működés.
Probléma: Mobil stratégia egységesítése ennek kidolgozása 5 évre
A bank 2016-ban több olyan kihívással került szembe a mobil eszközökkel kapcsolatban, amelyek megválaszolása mindenképp új, alapos, átfogó stratégiai irány kialakítását követelte. Az elsődleges problémák és kérdéskörök, amely a projekt megszületését indukálták az alábbiak voltak:
- A projektet megelőzően dominánsan Windows alapú mobil készülékeket használt, vásárolt, ugyanakkor a flotta nagyon heterogén volt eszközösszetételben, korban és tulajdoni szerkezetben. Ez azt jelenti, hogy sok olyan magánkészülék volt használatban, melyekben a cég SIM-kártyái üzemeltek.
- Készülékek: Globálisan nézve, a Windows készülékek már kevesebb, mint 1%-ot képviselnek a piacon és a részarány folyamatosan csökken. A piacot az Android dominálja ~86%-os piaci részesedéssel, miközben az Apple/iOS piaci részesedése ~13%. Ugyanakkor az Android világ nagyon töredezett, mind verzió, mind gyártó szempontból.
- Az MDM bevezetése is tervezés alatt volt, amelyre külön tekintettel kellett lenni.
Ezek alapján a bank célja volt elérni, hogy a mobilflottája hosszútávon menedzselhető és lehetőleg egységes legyen, de ugyanakkor tekintettel kellett lenni a költséggazdálkodás elvárásaira is.
A Projekt fázisai
- Az első fázisban tárgyaltuk a fő stratégiai kérdéseket és válaszjavaslatokat készítettünk, és közben átmeneti megoldást kínáltunk, amely már alkalmazkodott a jövőbeli stratégiához
- A második fázisban a döntések függvényében kidolgoztuk a részletes javaslatokat
Végrehajtás
Már folyamat elején szükség volt több sarkalatos pontot egyeztetni, melyeket beépítettünk a végleges döntéshozatalba. Az alábbi témaköröket dolgoztuk ki személyre szabottan, az ügyfelünk elmúlt 10 éves gyakorlatának ismeretében.
- Domináns operációs rendszerek előnyei, hátrányai, életgörbéi
- Gyártó standardizálás
- BYOD (korlátozások, biztonsági előírások, policy)
- Az MDM rendszer bevezetése hogyan hat ki a választott készülékcsaládra?
- Hány évesre tervezi a cég a készülék átlagos élettartamát?
- Milyen alkalmazásokat kíván a cég telepíteni a készülékekre?
- Ár és költségszempontok
Az állapotfelmérés során további kérdéseket vizsgáltunk
- Készülékállomány
- Beszerzési forrás és folyamat
- Mobil vásárlási keret felhasználása
- Készüléknyilvántartás- és logisztika
Eredmények és Konklúzió
A 20 oldalas jelentés, amely bemutatja a jelenlegi helyzetet, a felmerült problémákat, nehézségeket, valamint további gyengeségeket és veszélyeket tár fel, új biztonsági, stratégiai és működési javaslatokat, és jövőképet tartalmaz legfőképp az alábbi témákban:
- Készülékkategóriák
- Készüléktípusok
- Működési, belső szabályzás alapelvek (választás, csere, visszaszolgáltatás)
- BYOD
- IT biztonsági kérdések
- Logisztika, beszerzés
- Üzemeltetés, nyilvántartás
- Együttműködés a választott MDM rendszerrel
A hosszú távú stratégia részét képezte az is, hogy a készülékbeszerzésre elkülönítendő összeget, és annak ütemezését előre megbecsültük, amelyet a költségtervben lehet szerepeltetni.