Mi a mobil telekommunikációs piac jövője?
A mobil telekommunikációs piac múltjáról és jelenlegi helyzetéről itt írtunk. Lássuk, mi várható a közel-, illetve a távolabbi jövőben.
A következő időszakban várható, hogy új mobilszolgáltató kezdi meg a működését (UPC illetve Digi), és van némi esélye állami szereplő belépésének is. Kérdés, hogy ez együtt jár-e azzal, hogy valamelyik jelenlegi szolgáltató elhagyja a magyar piacot.
Azt követően, hogy 2006-ban megnyitották a szolgáltatók a 3G hálózatokat, 2007-ben az ugynevezett HSPA hálózatokat, mely lehetővé teszi az ADSL-sebességgel történő adatátvitelt, ma már a következő technológiai lépés is jelen van a mindennapokban, azaz a 4G / LTE hálózat kiépítése, ami lehetővé teszi a még gyorsabb adatforgalmat. Ennek előrehaladtában jelentős különbség van a szolgáltatók között.
A gyors mobil adathálózatok megjelenése nagymértékben változtatja a piacot, tekintettel arra, hogy a mobil hangpiac már gyakorlatilag telítődött. Az adatterületen két, egymástól elválasztható alkalmazási területet lehet látni:
- Adatkapcsolat személyes használatra, okostelefonba vagy notebookba (illetve több személy által használt előfizetések – routerekkel).
- M2M (Machine-to-Machine), más néven Internet of Things (IoT) alkalmazások.
A személyes használatú adatelőfizetések száma tovább növekszik majd a jövőben, azonban megítélésünk szerint a robbanásszerű fejlődést az M2M alkalmazások fogják mutatni. Itt várhatóan az előfizetése száma többszöröse lesz minden más felhasználásnak, azonban kártyánként kis forgalommal.
Sok esetben okostelefonok, tabletek helyettesítik a PC-ket és a notebookokat, ez a trend már jól látható, igaz, Magyarországon némi késéssel indult be, és egyébként is lassú a folyamat.
A vezetékes és mobil távközlés sokkal jobban fog integrálódni, mint jelenleg.
Az a fogalom, hogy „vezetékes” vagy „mobil” elveszti hagyományos értelmét, mivel a hagyományosan vett vezetékes távközlés már ma is használ vezeték nélküli megoldásokat, és fordítva is igaz ez.
Technikailag a gerinchálózatok továbbra is vezetékalapúak lesznek, miközben a „lastmile” (utolsó mérföld, vagyis az ügyfélhez történő elérési pont) egyre gyakrabban lesz vezetéknélküli.
A következő generációs mobil (4G) már IP-alapú. Ez adja a lehetőséget a tényleges integrációhoz.
Ez gyakorlatilag azt fogja jelenteni, hogy beszédcélra a mobilrendszer adatátviteli képességeit fogja használni.
Technikailag ez már ma is lehetséges, azonban a mostani üzleti modellek, illetve árazási struktúra ezt nem teszik lehetővé, amellett, hogy a műszaki feltételek is csak részben adottak.
A hosszabb távú jövőképet azonban mindig némi fenntartással kell fogadni a sűrűsödő paradigmaváltások miatt.