Egyre keményebben büntetik, ha vezetés közben mobilozunk
Világszerte egyre szigorúbb szabályozás vonatkozik arra, amikor valaki a kormánynál mobiltelefont használ. Nyugat-Ausztráliában nemrég 1000 ausztrál dolláros, vagyis 200 ezer forintos (plusz négy büntetőpont) bírságot vezettek be arra az esetre, ha valaki nyomkodja a telefonját. De nálunk mi a helyzet? És hogyan látják ezt a többi országban?
Az biztos, hogy nagyon magas baleseti faktor a mobil általi figyelemelterelés. Az USA-ban minden negyedik baleset a vezetés közbeni gépelés miatt következik be, évente 1,6 millió baleset adódik vezetés közbeni telefonálásból. Csak 2017-ben 3166 ember halt meg azért, mert legalább az egyik sofőr hagyta elkalandozni a figyelmét a vezetésről.
Az ausztrál szigorúság kifejezetten azokra az esetekre vonatkozik, amikor a volánnál ülő üzenetet küld, emailezik, webet böngész, közösségi alkalmazást használ vagy videót néz. Ezek a legdurvább figyelemelterelések, az ottani törvény feleekkora pénzbüntetést (plusz három büntetőpont) szán olyanoknak, akik a kezükben fogják a mobilt, miközben beszélnek, vagy akár a piros lámpánál állva hozzányúlnak a telefonjukhoz.
Az azonban minden országban más, mit tekintünk szabálysértésnek. Miközben láthatjuk, hogy Ausztráliában az álló autóban is tilos mobilozni, addig Magyarországon személyautó esetében ez egyáltalán nem is büntetendő. A 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 3. §-a alapján “A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.” Ez tehát azt jelenti, hogy a kézben tartást, vagyis a telefonhoz érést büntetik. Büntetik azt is, ha elutasítunk egy bejövő hívást, hiszen ekkor is hozzáértünk a telefonhoz. Ha olyan technikai megoldást alkalmazunk, hogy a hívást a telefonhoz – vagy értelmezésünk szerint annak tartozékaihoz, így a headsethez is – nem érünk hozzá, nyugodtan lehet telefonálni. Ilyen megoldás lehet az automata hívásfogadás, az autó kormánykerekén lévő gomb használata (Bluetooth kapcsolat esetén) vagy a hanggal történő hívásfogadás.
A bírság a 63/2012. (IV. 2.) Korm. rendelet értelmében a helyszínen 10.000, szabálysértési feljelentést követően 20.000 forint, amivel elég enyhének számítunk tehát. A mobil kézben tartása eleve a “Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése” cím alatt található, de ez ne tévesszen meg minket: csak akkor számíthatunk a fenti, alacsony összegű büntetésre, ha a rendelet szerint “a Szabs. tv. 219. §-ban meghatározott közúti közlekedés rendjének megzavarása szabálysértés nem állapítható meg”. A 219 §-ban az áll, hogy ide tartoznak azok az esetek, ahol “másnak vagy másoknak életét, testi épségét vagy egészségét gondatlanságból közvetlen veszélynek teszik ki”. Vagyis ha mobilozunk, és ezzel fennál mások testi épségének veszélyeztetése, vagy konkrétan okozunk is sérülést, egészen más elbírálás alá tartozunk, a kiemelt szabálysértések alá.
Az ORFK Kommunikációs Szolgálata így írt nekünk erről az esetről:
A szabálysértési tényállásban foglalt közvetlen veszély akkor áll fenn, ha személyi sérülés nem történt, de a közlekedési szabályszegés más testi épsége sérelmének reális, az adott helyzetre és személyre konkretizált veszélyét hordozza magában. Amennyiben a közúti közlekedés során a közvetlen veszélyhelyzetet a mobiltelefon menet közbeni használata miatt idézték elő, a Szabs. tv. 219. §-ában meghatározott szabálysértés állhat fenn… Amennyiben a közvetlen veszély fennállta miatt a Szabs. tv. 219. §-ában meghatározott közúti közlekedés rendjének megzavarása szabálysértés elkövetése áll fenn, a cselekmény 150 000 Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható. Mindkét esetben közúti járművezetéstől történő eltiltásnak lehet helye, amely egy évig terjedhet.
Németországban egyelőre láthatóan nem ismerték el a mobilos vezetést nagy problémának, 100 eurót ér a mutatvány, vagyis 34 ezer forinttal és egy büntetőponttal megúszható a dolog. Ha a kézben tartott mobil miatt veszélyeztettünk, akkor is csak 150 euróra és két büntetőpontra emelkedik az összeg. Romániában azonban 1000 lej, 70 ezer forint a büntetés a kormánynál történő mobilhasználatért. Nagy-Britanniában hasonló a helyzet, 2017-től fix 200 font, átszámítva 77 ezer forint és 6 büntetőpont jár a kézben fogásért, azonban ha bíróságra visszük, ott már 1000 font, 386 ezer forint a felső határ. A kormány fontolgatja, hogy megemeli a büntetési tételét a halált okozó közúti balesetnek is, amennyiben mobil miatt történt az eset: 14 évtől életfogytig tartana az elrettentő intervallum.
Az egyesült államokbeli Massachusetts állam nagyon lazán kezelte ezt: egészen 2020 februárjáig a kézben tartott telefonnal történő vezetés engedélyezett volt, amíg egy kéz mindig a kormányon helyezkedett el. Februártól már ott is gombbal felvehető mobilhívásokat és rögzített eszközön történő navigációt engedélyeznek csak. A büntetés aszerint változik, hogy hányadszor bukik le valaki: elsőre csak 100 dollár, 30 ezer forint a büntetés, másodszorra 250, harmadszorra 500, vagyis ekkor már 150 ezer forintnyi összeget kell fizetni ugyanazért a kihágásért.
Láthatjuk tehát, hogy nagyon eltérőek a büntetési tételek országonként. A nagy átlagbérekkel büszkélkedő európai országokban sokszor 30 ezer forintról indul a büntetés, máshol 200 ezer forintnyi összeget ér a dolog. Valahol aszerint nő az összeg, hogy visszaesők vagyunk-e, máshol, például Görögországban a jövedelmi szintünk alapján lehet két-háromszoros a bírság. Azonban sok országban épp az elmúlt években lett szigorúbb a büntetés, Dániában tavaly, Ausztráliában idén keményítettek be. És noha Európában még több helyen nem nyúltak érdemben a szabályozáshoz, várható, hogy lassan mindenhol módosítanak a törvényen: egyre nagyobb problémákat, egyre több halottat okoznak a figyelmetlen sofőrök.
Sokan azt számolgatják, hogy miként tudják bizonyítani a rendőrök, hogy kézben fogtuk a telefont? Van-e videófelvétel? Hány rendőr látta, és hányan igazolják, hogy nem volt így? Mi egy elég erős ökölszabályt mondanánk ezekre a felvetésekre, ami egyszerre szolgálja a saját mentális egészségünket, és a társadalmi javakat. Ez így szól: ha igazunk van, küzdjünk érte, ameddig csak tudunk. Ha viszont nincs igazunk, akkor ne tegyünk úgy, mintha lenne. Fizessük be a büntetést, és soha többé ne vegyük elő a volánnál a mobilt.
Kivéve ha áll az autó. Akkor, Magyarországon, szabad.