Másodpercei vannak az SMS-nek, végre tényleg jöhet az RCS?
Ezzel a poszttal segítünk: ha meghallod az utcán, hogy “akkor küldj neki egy Rácsot”, akkor nem süteményről beszélnek. Az SMS-nek sem volt dallamos neve, az RCS-nek, vagyis a Rich Communications Services szolgáltatásnak még annyira sem, így várható valami szlengesedés.
Na jó, de mi az az RCS (vagy rács)?
Az SMS-ről mindenki tudja, hogy egy őskövület. Nagyon korlátozott szövegküldésről van szó, karakterekre lebontva nevetségesen magas áron. Unicode UCS-2-vel kódolva egy SMS 70 karakteres lehet maximum, és még mindig simán elkérnek érte 35 forintot. Egy karakter tehát 0,5 forint, míg mondjuk egy gigabájtos netes adatcsomaggal kábé 500 millió két bájtos karaktert tudunk elküldeni valaki másnak, ami 1000 forint / hó árral számolva 0,0002 forintos karakterár.
Az SMS karakterre vetített egységára a hagyományos netes megoldásokhoz képest 2500-szoros is lehet!
De nem csak ez a baj vele. Nem ismeri az emojikat, főleg nem az animált gif-eket, az animojikról ne is beszéljünk! Nem látjuk, ha ír nekünk valaki, csak a kész szöveget kapjuk, vagy nem kapjuk. Annyiban jobb csak tehát a morzénál, hogy gyorsabban átmegy, és könnyebb gépelni. Évtizedes előtörténete van az ezt leváltó RCS szabványnak, de 2016-ra fogadtak csak el egy általános Universal Profile-t a szolgáltatók. Eszerint egy RCS üzenetküldés sokkal inkább hasonlít a chateléshez:
- kijelzi, ha a másik fél ír, és küld olvasási nyugtát
- magas minőségű fotóátvitelt tesz lehetővé
- wifin vagy más internetes kapcsolaton keresztül is átmegy
- csoportos chatet kínál
- Business Messaging lehetőségeket is
Ez tehát olyan, mintha egy chat szolgáltatás lenne, ami azonban platform- és telefonfüggetlen, és minden lehetőségre álló adatkapcsolatot felhasználhat. Nem kell hozzá telepíteni külön szolgáltató alkalmazását, WhatsAppot, Skype-ot, Messengert, Vibert, a készülék gyári üzenetküldő alkalmazásában jelennek meg az RCS-ek. De az előzőkhöz hasonlóan valamilyen adatkapcsolat meglétét feltételezi: ha nem áll rendelkezésre ilyen, hagyományos SMS vagy MMS módon küldi el az üzenetet, persze ezt, és ennek plusz költségeit előre jelzi (ahogy az iMessage is teszi iOS-en: kék színnel jelzi, ha iMessage-ként megy át majd az üzenetünk, zölddel, ha SMS-ként).
2019 decemberéig tart a próbaüzem, aminek során bizonyos androidos mobilokon, illetve régebbi modelleken a Google Messages app frissítésével működhet a dolog. A szabványt 55 szolgáltató, 11 OEM és két operációsrendszer-gyártó is elfogadta, a Google már 2017 áprilisában bejelentette az integrációt:
Itthon már mindhárom nagy szolgáltató támogatja a megoldást. Aki nagyon hiányzik: az Apple. Épp az a cég, ami ha bevezeti az RCS-t, az nagyon gyorsan átszivárog a köztudatba, és mindenki másnak már az előlazított talajjal kell dolgoznia. Egyúttal az Apple a brandet is rendbe tehetné: jelenleg sok helyen úgy hivatkoznak az RCS-re, mint “Chat”, ami rendkívül összezavaró elnevezés egy új szolgáltatásnak. És a hírek szerint nagyon akarják az Apple-t: tavaly októberben egy GSMA rendezvényen puhították a céget, hogy ugyan növelje meg az iOS használók üzenetküldési élményét nem-iOS-t használók felé.
Tim Cook, az Apple vezetője pedig épp azon van, hogy picit jobban kinyissa a céget, és más platformok számára is elérhetővé tegye a szolgáltatásaikat, legyen szó Apple Musicról vagy AirPlay 2 adatátvitelről. Egyáltalán nem kizárt, hogy idén bejelentik az RCS-t, ami így biztos utat talál magának a mainstream felé, és tényleg platformfüggetlen lesz.