Miért küldünk egyre kevesebb SMS-t?

Bedő Erik
Bedő Erik

Miközben mobilról lassan, de továbbra is egyre többet telefonálunk (a hívások száma nem, de a hívások hossza folyamatosan növekszik) és az adatforgalom is rohamosan növekszik, a küldött SMS-ek száma folyamatosan csökken. Három év alatt 12%-kal csökkent az SMS-ek darabszáma, annak ellenére, hogy az előfizetők száma minimálisan, de tovább nőtt. Átlagosan egy előfizető 2015-ben havi 12 SMS-t küldött, míg 2012-ben még 14 SMS-t küldtünk. Ez nem tűnik olyan nagy csökkenésnek, de mivel itt nagyon nagy számokról van szó, ez jelentős.
Összességében elmondható, hogy itthon általában sokkal kevesebb SMS-t küldünk, mint más európai országban, USA-t nem is említve.

Mi ennek az oka?

Két okra vezethető vissza a csökkenés:

  • A magas SMS díj
  • Új technológiák megjelenése

A magas SMS díj már két évtizede téma Magyarországon. Miközben a hívás percdíjai folyamatosan csökkentek, főleg az üzleti felhasználóknak, az SMS díjak gyakorlatilag egyáltalán nem változtak. Ennek fő oka a magas ún. végződtetési díj. Ez az a díj, amit az SMS-t fogadó felhasználó szolgáltatója kap a küldő felhasználó szolgáltatójától annak érdekében, hogy vegye át az SMS-t, és továbbítsa a fogadó felhasználónak.

A végződtetési díj a mai napig nettó 14 Ft, értelemszerűen a küldő szolgáltató ennél kevesebbet nem kérhet, ha nem akarja valamilyen formában keresztfinanszírozni az SMS szolgáltatást.

Ez a terület nincs szabályozva. Gyakorlatilag minden más területet szabályoztak az EU-n belül, nemzetközi vagy nemzeti szinten. így a mobilhívások végződtetési díja nettó 1,71 Ft.

Ez azt jelenti, hogy egyetlen SMS e tekintetben megfelel egy nyolcperces hívásnak!

Mondanom sem kell, hogy a szolgáltatók ebben nem fognak lépni. Ezért mi, felhasználók más, az SMS-t kiváltó szolgáltatásokat használunk, mint pl.:

  • Messenger
  • Viber
  • Skype
  • WhatsApp
  • iMessage
  • Hangouts
  • Snapchat

Ezek mind tökéletesen kiváltják az SMS-t. Egy fontos kivétellel: Tudnom kell, hogy akinek írni akarok, milyen szolgáltatást használ. Ezért én a fent említett hét szolgáltatásból négyet használok, de tudnom kell, hogy kinél mit “vetek be”. E tekintetben az iMessage a kivétel: ott nem kell tudnom, hogy van-e iMessage a másik oldalon. Ha van, és be van kapcsolva az adatszolgáltatás, akkor úgy küldi a rendszer az üzenetet, ha meg nem, akkor SMS-ben küldi. Az iMessage azt feltételezi, hogy mindkét oldalon iPhone van.

És itt van az SMS nagy előnye: az része a mobilstandardnek, ami elterjedt az egész világon. Minden készüléknek van SMS küldő és fogadó képessége, és lehet látni, amikor megkapja a fogadó fél az SMS-emet.

Azonban van egy terület, ahol az SMS küldés továbbra is dominál, sőt, tovább növekszik: A bankok által küldött információs SMS-k. Ez a szolgáltatás Közép-Kelet-Európában alakult ki, és nyugaton nem is nagyon használják. Az elgondolás tökéletes: kapunk egy SMS-t az egyenlegről, vagy ha valaki vásárol a kártyámmal. A bankok által küldött SMS-k az összes küldött SMS-k kb. 30%-át teszik ki, ami egy igen meghökkentő szám.

Adja magát a kérdés, hogy a bankoknak nem kell kifizetni a magas SMS díjakat?

De. Bár valamennyi kedvezményt kapnak (ennek hátterét és okait mély üzleti titok ötvözi, ezért erről itt nem írok), nekik is ki kell ezeket fizetni. Emiatt ezek az SMS-k egy nagyon jelentős költséget képviselnek a bankok távközlési költségeiben.

És a nap végén ezt is Te fizeted ki, mint bankügyfél.

De a bankok is gondolkoznak alternatív megoldásokon. Azonban a fő érv az SMS mellett számukra is az, mint mindannyiunknak: a rövid szöveges üzenetet mindenki tudja fogadni, azt mindenkinek lehet küldeni.

Kérdése van?


Amennyiben a telekommunikációval kapcsolatos kérdése van, szeretne megismerni Bennünket, vagy segítségre van szüksége, írjon nekünk! Szívesen vesszük honlapunkkal, szolgáltatásainkkal kapcsolatos észrevételeit, javaslatait is.