Nemzetközi hívások – mi változik 2019-ben?
Úgy tűnhet, a karácsony előtt elfogadott új szabályozás enyhít a nemzetközi hívások terhén. Valójában nem oldja meg a problémát, inkább – enyhítve – bebetonozza öt évre.
Az EU roaming szabályzása a többségnek ismert. Leegyszerűsítve, ha bárhol az EU-n belül telefonálunk, akkor otthoni tarifákat fizetünk. Azonban ennek az alapszabálynak van egy fontos kivétele: ha itthonról hívjuk egy másik EU-ország telefonszámát, akkor még mindig a nemzetközi tarifát fizetjük, ami jellemzően olyan 10–20-szorosa az otthoni, belföldi tarifának.
De ha ugyanezt a külföldi számot egy harmadik EU-országból hívjuk, akkor megint csak a belföldi tarifa érvényes! Vagyis összességében olcsóbb külföldről telefonálni, mint itthonról!
Legtöbbünk csak korlátozottan telefonál külföldre, és ha ezt tesszük, akkor is inkább WhatsApp-ot, Skype-ot stb. használunk. Teljesen más az elvárás azonban az üzleti életben, ahol a nemzetközi hívások gyakoriak, és nem lehet, nem illik a partnert egy talán megbízhatatlan minőségű internetes kapcsolaton keresztül hívni.
Az egész EU-projekt arról szól, hogy bontsuk le a határokat, tegyük az üzletet egyszerűbbé, a lyoni partner legyen ugyanolyan esélyes, mint a győri. A távközlési területen belül erről szól a teljes EU szabályozás: a roaming eltörlése, a szabad mozgás azonos költség mellett. Csak ezen az egy területen nem sikerült elérni: a nemzetközi hívások területén.
Erre Brüsszelben is rájöttek, és röviddel karácsony előtt fogadtak el egy új szabályozást, ami csak részben került kommunikálásra.
2019. május 15-étől nem lehet többet kérni a nemzetközi hívásokért, mint 19 eurócentet, ÁFA nélkül. Lefordítva, nettó ~60 forintot kérhet a szolgáltató percenként. A nemzetközi, EU-n belüli SMS árát is korlátozták nettó 6 eurócentre.
Megoldja ez a problémát? Talán. Kicsit. Inkább nem.
Ez még mindig nagyságrenddel nagyobb, mint egy átlagos üzleti, belföldi tarifa. Tovább fokozza a gondot, hogy ez öt évre került meghatározásra, nincs tervezve további csökkenés. Ez nem mondható túl jónak.
Jól látható, hogy a szolgáltatói lobbi érvényesült.
Talán nem tűnik olyan soknak, mert egy tízperces beszélgetés „csak” 600 Ft. De ha arra gondolunk, hogy egy üzleti beszélgetés, tárgyalás sokszor nagyon hosszú, könnyen belátható, hogy egy Magyarországon kívüli kapcsolattal rendelkező cég távközlési költségei számottevők lehetnek ezen a téren.
Erre milyen megoldások léteznek? Marad a vezetékes telefon, ahonnan a legtöbb esetben még mindig sokkal olcsóbb telefonálni, de egyre több cég tér át szintén az internet alapú kommunikációra is., A legelterjedtebb megoldások itt a Microsoft Teams, Skype for Business (szintén Microsoft) vagy a Cisco WebEx terméke. De nem ritka itt sem a WhatsApp és a „sima” Skype.
És a távközlési szolgáltatók árbevétele tovább csökken. Mert arra vannak beállva, hogy a meglévő bevétel forrásait védjék, ahelyett hogy a változást fogadnák be. Csakhogy a dinoszauruszok kihaltak.