Kinek van szüksége még vezetékes telefonra?
Több, mint 15 évvel ezelőtt, amikor az egykori Matávnál dolgoztam, az egyik elérendő célunk a vezetékes telefonok penetrációjának növelése volt. A kollégám, amikor ezt megtudta, a következőket mondta: „Lehet bármilyen szép és aranyos kutyát kínálni, ha az ember macskát szeretne. Így van ez a telefonnal is. Bármilyen szexi tesszük a vezetékes telefont, az emberek mobilt akarnak”.
Mennyire igaza volt!
Ha ma azt kérdezi bárki, hogy magánszemélyeknek szüksége van-e vezetékes telefonra, akkor a válasz egyszerű de határozott: Nem. Nem is emlékszem, mikor hívtam utoljára magánembert „otthon”, a vezetékes telefonján. Ez alapján kijelenthetném, hogy a vezetékes telefon felesleges, és ha egyszerre eltűnne az életünkből, észre sem vennénk.
Ez azonban nem igaz.
Nagyon is ott van a helye a vezetékes telefonnak, mégpedig a
- Az üzleti szférában
- És még inkább a közigazgatásban
Ahhoz, hogy az okát megértsük, gondolkozzuk el azon, hogy amikor valakit keresünk pl. az kerületi önkormányzatnál, kit is keresünk pontosan. Jellemzően nem egy bizonyos embert, hanem valakit, aki meg tudja oldani a problémánkat vagy megválaszolni kérdésünket.
Nem embert, funkciót keresünk.
„Kérem a földhivatali bejegyzésekkel foglalkozó munkatársat”. Nem Kovácsné Máriát, mert ő talán éppen szabadságon van. Engem nem érdekel a személye, hanem valaki intézze el nekem, amit szeretnék. Hogy beteg-e a gyereke – bocs – de az most annyira nekem nem fontos. És mivel beteg a gyereke, kapcsolják Lázár Földi Sándort. Aki megnézi a rendszerben, mi is a helyzet az ügyemmel.”
És erre nem alkalmas az önálló mobiltelefon. Az alapvetően személyhez kötött eszköz, ha nincs rendszerbe kötve, nem oldható meg az, hogy egymás közt kapcsoljuk a hívásokat.
Egy vezetékes – alközpontokra épülő – megoldást lehet rendszerbe kötni. Ugyanolyan ez, mint a számítógépes rendszer, ott sem egymástól független számítógépekről beszélünk, hanem összekapcsolt rendszerről. És – és innentől még érdekesebb – egy modern telefonrendszer össze van kapcsolva az informatikai rendszerrel több területen:
- Névlista / telefonkönyv
- Statisztikák
- Alkalmazások
A telefonrendszer ma már nem több, mint egy szerver, ma már inkább egy alkalmazás egy sokkal nagyobb informatikai szuperrendszerben (erről később részletesen írok majd).
Van két telefonfunkció, amihez mindenképpen szükséges a rendszer megoldás:
- Call Center
- Hangrögzítés (ami gyakran összefügg a Call Center funkcióval)
Megjegyzem, ez nem költségkérdés, mert ma már – és ezt sokan nem tudják – a vezetékes telefon drágább, mint a mobil (főleg, ha bevesszük a vonalköltségeket és az alkalmazásköltségeket is). Mennyivel? Attól függ, milyen funkciókat rakunk bele, de már egy vezetékes telefon alaprendszer – amiben nincs integráció – drágább, mint ha x darab mobilt veszünk és fizetjük a készülékeket, (lebeszélhető) havidíjakat és percdíjakat.
Ennek mi az oka? Egy vezeték nélküli rendszer sokkal rugalmasabb, és sokkal egyszerűbb hatékonyan kihasználni az erőforrásokat, mint ha helyben beruházunk, drótokat húzunk, telepítünk, fenntartunk, üzemeltetünk. És ha nem kell pont ott, kidobjuk…
A jövőben a mobilt is rendszerbe kapcsoljuk. A mobil is egy mellék lesz. Erre a szemfüles olvasó azt mondja, hogy hiszen ezt már ma is lehet. Ez alapvetően igaz, azonban a megoldás ma még műszakilag kevésbé kielégítő, mint egy vezetékes telefon megoldás, hiszen a mobilt drót nélkül, adatkapcsolaton keresztül kötjük be a rendszerbe, legyen az WiFi vagy 4G (majd 5G). És a hangminősége ilyenkor változó. Miért? Mert nem erre van a 4G / WiFi kitalálva, a hangnál az azonnali, hibátlan átvitel elengedhetetlen. És ez priorizált hangátvitelt feltételez, mert egyébként olyan a hangminősége, mint a Skype-nak, WhatsApp-nak, Viber-nek.
Így aztán a közeli jövőben már nem lesz kérdés a mobil vagy vezetékes. Lesz is – is. Rendszerben.