Tudja, mennyi adót fizet cége a telefonszámlái után?

Nagy Koppány
Nagy Koppány

Magánszemélyek, és ÁFA-visszaigénylésre nem jogosult szervezetek megszokták, hogy telefonszámláik bruttó összegét kell megfizetniük, ezért nem is gondolnak arra, hogy a nettó összeg 27%-a nem a szolgáltató, hanem az állam zsebét gyarapítja. ÁFA-visszaigénylésre jogosult cégként viszont a nettó összeggel szokás kalkulálni, hiszen a szolgáltatások ÁFA-ja általában visszaigényelhető. Természetesen vannak kivételek (és most nem az üzemanyagra gondolunk).

A telefonszámla egy adóhatás-vizsgálat alapján kétfelé bontandó: hangszolgáltatásokra, illetve adat- és egyéb közvetített szolgáltatásokra. Utóbbi ÁFA-ja teljes mértékben visszaigényelhető, és nem sújtja más adó sem. A hangszolgáltatások után viszont a vállalkozások két adótípust kötelesek megfizetni: az ÁFA-t és a természetbeni juttatás után fizetendő adókat. Ráadásul az ÁFA sem igényelhető vissza teljes mértékben.

A 2020. július 1-jétől érvényes adószabályozás alapján a következő módon néz ki a hangszolgáltatások utáni adófizetési kötelezettség:
  • A telefonszámla nettó végösszegének 20%-a az állam által vélelmezett magánhasználat. Ez után, mint természetbeni juttatás után (annak bruttósított és szuperbruttósított értékére) Szociális Hozzájárulási Adót és Szja-t kell fizetni.
  • A számla érintett tételei (hangszolgáltatások) nettó végösszegének (melynek eleme a hang havidíj is) 30%-ára ÁFÁ-t kell fizetni (ugyanis ez a tétel nem visszaigényelhető).

Az alábbi példán mutatjuk be az adók számításának módját, és egy nettó 140 000 forint végösszegű telefonszámla forintban kifejezett mértékét:

  • A számla 40 000 forint értékben tartalmaz adat- és egyéb közvetített szolgáltatásokat (pl. mobil parkolás), és 100 000 forint értékben hangszolgáltatásokat. A 40 000 forintos számlatételek után csak teljes mértékben visszaigényelhető ÁFA fizetendő, így tényleges adóvonzat nincsen (ÁFA-visszaigénylésre jogosult cég számára).
  • A hangszolgáltatások 100 000 forintos költsége után fizetendő
    • természetbeni juttatás mértéke: 100 000 x 1,27 (bruttósítás) x 0,2 (vélelmezett magánhasználat mennyisége) x 1,18 (szuperbruttósítás) x 0,305 (15,5% SzocHO +15% SzJA) = 9 141 forint
    • vissza nem igényelhető ÁFA mértéke: 100 000 x 0,27 (ÁFA) x 0,3 = 8 100 forint
  • Összesen tehát 17 241 forint, azaz ma a nettó hangköltségek több mint 17%-át teszi ki a megfizetendő adók összege.

Vannak azonban az adóvonzat enyhítésére vonatkozó lehetőségek, mint például a magáncélú beszélgetések szétválasztása az üzleti célútól, és a magánbeszélgetések kiszámlázása a dolgozók felé. Ebben az esetben hitelt érdemlően kell tudni bizonyítani, hogy a cég kizárólag az üzleti jellegű hívásokat fizette meg. És hogy mi számít a NAV számára elfogadható bizonyításnak? Az NGM javaslata a következő:

„A forgalomarányos díjak kigyűjtésének módjaként elfogadható a tételes számlából történő kigyűjtés. Ehhez alkalmas lehet hívásnapló vezetésének előírása, amelyben a használók feltüntetik a hívott számot és a beszélgetés okát, de az is, ha a házi telefonközpont közbeiktatásával eltérő kód beütése után kezdeményezhető a magán és az üzleti célú hívás, s így választhatók szét a kétféle használat díj-részei.”

Ennél valamivel egyszerűbb a vélelmezett, 20%-os (ÁFA esetén 30%-os) magánhasználat megfizettetése a dolgozóval, amelyre azonban a dolgozók előzetes írásbeli belegyezésére van szükség. Előnye viszont, hogy nem előfizetésenként, alkalmazottanként, hanem cégszinten együttesen kell elérnie a kiszámlázott költségeknek az állam által vélelmezett magánhasználat mértékét.

Minden esetben igaz, hogy ha a cég alkalmazottai számára számláz magánhasználatot, de az összeg nem éri el a vélelmezett magánhasználat értékét, az adófizetési kötelezettség nem szűnik meg, csak a magánhasználat után fizetendő adók alapja mérséklődik a kiszámlázott tételek összegével.

Mivel a SciamuS nem adótanácsadó cég, mindenképpen javasoljuk, hogy pontosabb és további információért keresse fel az NGM és a NAV honlapját!

Kérdése van?


Amennyiben a telekommunikációval kapcsolatos kérdése van, szeretne megismerni Bennünket, vagy segítségre van szüksége, írjon nekünk! Szívesen vesszük honlapunkkal, szolgáltatásainkkal kapcsolatos észrevételeit, javaslatait is.