Számlaaudit, avagy így vizsgáljuk át céges számláinkat, 3. rész – Lebeszélhető havidíj

Nagy Koppány
Nagy Koppány

A SciamuS a kezdetek óta foglalkozik telekommunikációs számlák auditálásával, átvizsgálásával, hibás számlák reklamációjával. A számlázási hibák általában nem szembeötlők. Ritka – de nem példa nélküli – hogy rosszul kerül beállításra egy havidíj, vagy egy percdíj. Mégis rengeteg más – ránézésre akár nem is ellenőrizhető – számlázási hibát fedeztünk már fel az évek során, amelyek komoly költségtöbbletet eredményeztek. Az alábbi példával folytatom sorozatom harmadik részét.

Bár egyre inkább elterjed az úgynevezett flat díjcsomag, amely magasabb havidíjért korlátlan belföldi (és EU roaming) hangforgalmat kínál, a hagyományosnak tekintett havidíjas és percdíjas konstrukciók is szép számban fellelhetőek a piacon. Ennek oka az, hogy ezek általában még mindig kedvezőbbek a teljes üzleti flottára nézve, hiszen jellemzően többen vannak a kisebb forgalmat bonyolító felhasználók, mint a telefonjukat többször használó cégvezetők, kereskedők, üzletkötők. És természetesen a szolgáltatók is terveznek „biztonsági tartalékkal”, amikor flat havidíjat kínálnak a korábbi forgalmi adatok alapján.

De egy hibás számlázás eredménye könnyen az lehet, hogy a végösszeg a leforgalmazható havidíj esetében nemhogy alacsonyabb, de kifejezetten magasabb lesz.

Egy ügyfelünk esetében – ahol a teljes flottát egy cégcsoport három cége együttesen alkotta – a számlaelemzés során az tűnt fel, hogy míg két cégnél három- és négyezer forint közé esik az egy előfizetésre jutó átlagos költség, a harmadik esetében ez meghaladta az ötezer forintot. Az üzletmenet azonban ezt nem indokolta. A számla első ránézésre nem tartalmazott semmilyen ismeretlen pluszköltséget, és az egységárak is megfeleltek a szerződésben foglaltaknak. A forgalom sem volt rendkívüli, mégis jelentős különbség mutatkozott az egyes cégek „virtuális percdíjai” között.

Virtuális percdíjat nevezzük a SciamuS-ban az egy perc belföldi hívásra eső tényleges költséget. Ez a gyakorlatban a havidíj és a belföldi forgalmi díjak összegének, valamint ugyanezen (a belföldi percdíjon számlázott) forgalomnak a hányadosa.

A számla részletes elemzésével a számlázási hibára már gyorsan fényt derítettünk: a kb. 1800 Ft-os lebeszélhető havidíjat, és minden belföldi forgalmi díjat a szolgáltató kiszámlázott, azonban a leforgalmazott rész sehol nem került jóváírásra. Azaz valójában minden percért forgalmi díjat számolt fel a szolgáltató, még azok után is, amelyek elvileg a havidíjban foglaltattak már. Ez pedig jelentős többletköltségek okozott.

Ez szintén egy olyan számlázási hiba, amelyet elektronikus számlarészletezés esetén, szakértői szemmel – főleg, miután a gyanú felmerült – könnyű észre venni, papírszámla alapján azonban rendkívül nehéz, hiszen nincs ismeretlen egységár, vagy tétel, és nincsenek kiugró összegek sem. Ráadásul szolgáltatónként eltérő a lebeszélhető forgalom számlázása:

  1. míg a Telekom és a Telenor kiszámlázza a havidíjat és a forgalmi díjat is, majd a leforgalmazott összeget (amely a havidíj mértékét nem haladhatja meg) jóváírja, addig
  2. a Vodafone nem szerepelteti külön soron, hanem a forgalmi díjakat már csökkenti ezzel az összeggel úgy, hogy a forgalom és a percdíj szorzata nem egyezik meg a kiszámlázott összeggel, mert a leforgalmazható havidíj eléréséig 0 Ft-on számolja a percdíjat.

A fent vázolt hiba nem túl gyakori, de annál nagyobb rejtett költséggel járhat. A fent bemutatott példa esetében a szolgáltat mindössze 110 előfizetésen 15 hónap alatt nettó másfél millió forintot számlázott ki jogtalanul, amelyet azonban a SciamuS által benyújtott reklamációt követően hiánytalanul visszakapott az ügyfelünk.

A bemutatott példák valósak, de az üzleti titokra tekintettel egyik esetben sem említjük sem az ügyfelünk, sem a szolgáltató nevét, sőt a példákban szereplő bizonyos számok is eltérnek a ténylegestől. Amik nem képeznek üzleti titkot, pl. a listaárak, valósak. A hiba mibenléte és mértéke megfelel a valóságnak, valamint a valótlan számok is nagyságrendileg egyeznek a valósággal.

Kérdése van?


Amennyiben a telekommunikációval kapcsolatos kérdése van, szeretne megismerni Bennünket, vagy segítségre van szüksége, írjon nekünk! Szívesen vesszük honlapunkkal, szolgáltatásainkkal kapcsolatos észrevételeit, javaslatait is.