Számlaaudit, avagy így vizsgáljuk át céges számláinkat, 2. rész – Csoporton belüli hívások

Nagy Koppány
Nagy Koppány

A SciamuS a kezdetek óta foglalkozik telekommunikációs számlák auditálásával, átvizsgálásával, hibás számlák reklamációjával. A számlázási hibák általában nem szembeötlők. Ritkán, de előfordul rosszul beállított havidíj vagy percdíj a számlákon, de jellemzőbb a sokféle más, ránézésre akár nem is ellenőrizhető számlázási hiba, amiket az évek során felfedeztünk, amelyek komoly költségtöbbletet eredményeztek. Ezeket a hibákat sorozatban mutatjuk be, most a második résszel folytatjuk.

Üzleti előfizetések esetében az előfizetői csoporton belüli díjmentes hívás ma Magyarországon már alapvető. (Ha egy vállalat ma fizet ezért, az mielőbb keressen meg minket!) Olyannyira megszoktuk már ezt, hogy észre sem vesszük: van olyan szolgáltató, aki fel sem tünteti a számlában ezt a forgalmat. Miért is foglalkoznánk vele, ha úgyis díjmentes? Pedig attól, hogy elvileg nem szerepel a számlán a “belső” forgalom, vagy hogy a szerződésünk alapján a számlán szereplő díjtétel soron 0 Ft virít, még korántsem biztos, hogy díjmentes volt az összes csoporton belüli hívásunk!

Több ügyfelünk esetében is találkoztunk már azzal, hogy két hívószáma közötti hívás nem csoporton belüliként került feltüntetésre. Ebben az esetben pedig úgy fizetünk érte, hogy észre sem vesszük, mert nem a csoporton belüli sorba kerül a forgalom, hanem a hálózaton belüli forgalomba. Mik lehetnek ennek az okai?

  • A két szám ugyan egy szerződés alá tartozik, de két külön folyószámlán szerepel, és a szolgáltató a díjmentességet csak a folyószámlán belüli hívásokra állította be, a folyószámlák közöttire nem
  • Az előfizetés később került megrendelésre, és nem került be automatikusan a csoportba, holott a számlán szerepel
  • De az is előfordulhat, hogy a szolgáltató egyáltalán nem állította be a csoporton belüli díjmentességet

A hibát azért rendkívül nehéz észrevenni, mert csak a számlából nem deríthető ki, hiszen minden egységár és költség megfelel a szerződésben foglaltaknak. A kutya ott van elásva, hogy a szolgáltató már rossz „kategóriába” sorolja be a hívást, és hálózaton belüliként szerepelteti azon forgalmat is, amely valójában a cég két előfizetése között zajlott le.

Mit lehet ilyenkor tenni?

Az elektronikus hívásrészletezőt is elemezni kell. Meg kell vizsgálni, hogy minden olyan esetben, amikor valamely, a számlában szereplő vállalati hívószámot hívta az ügyfél, az csoporton belüli, díjmentes volt-e. Ezt a forgalmat kell összevetni a számlában szereplő csoporton belüli forgalommal, és ha nem egyeznek meg, akkor további elemzéssel lehet kideríteni a különbözőség okát. Külön tekintettel kell lenni azonban a kivételes esetekre, például hogy az EU roaming helyzetben indított előfizetői csoporton belüli hívás belföldi, hálózatok közti hívásnak minősül, azaz tulajdonképpen ez nem is csoporton belüli.

Van egy gyors módszer, ami azonban csak bizonyos esetekben működik: amennyiben a számlában nem szerepel csoporton belüli forgalom, úgy a hívásrészletezőben sem szabad találnunk olyan hívást, amelyet Magyarországról kezdeményeztek a cég két előfizetése között. Ha mégis találunk ilyet, akkor számlázási hibával van dolgunk.

Legutóbb ilyet 2020 januárjában találtunk, ami az ügyfélnek éves szinten több mint tízmillió forint túlszámlázást eredményezett. A reklamáció még folyamatban van.

A bemutatott példák mind valósak, de az üzleti titokra tekintettel egyik esetben sem említjük sem az ügyfelünk, sem a szolgáltató nevét, sőt a példákban szereplő bizonyos számok is eltérnek a ténylegestől. Amik nem képeznek üzleti titkot, pl. a listaárak, valósak. A hiba mibenléte és mértéke megfelel a valóságnak, valamint a valótlan számok is nagyságrendileg egyeznek a valósággal.

Kérdése van?


Amennyiben a telekommunikációval kapcsolatos kérdése van, szeretne megismerni Bennünket, vagy segítségre van szüksége, írjon nekünk! Szívesen vesszük honlapunkkal, szolgáltatásainkkal kapcsolatos észrevételeit, javaslatait is.