A nemzetközi (global), vagy a helyi (local) beszerzés a hatékonyabb?

Nagy Koppány
Nagy Koppány

Munkánk során sokszor kerülünk szembe azzal a jelenséggel, hogy egy nemzetközi nagyvállalat itthoni leányának kezeit megköti az anyacég. Ilyenkor sok esetben felmerül a kérdés, mi a SciamuS véleménye erről, és mit tapasztaltunk más vállalatoknál?

Egyesek örülnek ennek: leveszik a vállukról a munkát és a felelősséget. Mások – és ezt sokkal gyakrabban tapasztaljuk – rosszul fogadják azt, hogy az igényeiket nem veszik figyelembe kellő súllyal, és a döntésekben sem játszhatnak szerepet.

Arra a kérdésre, hogy a helyi, vagy a nemzetközi beszerzés a „jobb”, a választ nem lehet egy szóban megadni, de két szóval már igen: attól függ.

Milyen előny származhat az egyikből, milyen a másikból? Mobil, vagy vezetékes szolgáltatásról van szó? A két szolgáltatás országokon átívelő koherenciája nagymértékben eltér, így ez sokat nyom a latban. Az üzemeltetést, monitorozást is központilag látja el a cégcsoport, vagy a beszerzést követően a végrehajtás és a szolgáltatás fenntartása helyi szintre kerül? És természetesen még sok más szempont is befolyásolja, mit tanácsolunk.

Ezek azok az érvek, amik az egyik, vagy a másik modell mellett szólhatnak:

A tárgyalási pozíció, és a volumen

Általánosan elmondható, hogy beszerzés esetében a nagyobb mennyiség nagyobb kedvezménnyel jár, ami a központi beszerzés mellett szólhat. Ugyanakkor ellene szól, hogy nem jön létre megfelelő mértékű verseny, mert nem ugyanazok a szolgáltatók vannak jelen a különböző piacokon. A hatékony központosított beszerzés feltétele, hogy a terméket/szolgáltatást központilag tudják biztosítani/előállítani a beszállítók, és a hangszolgáltatás esetén ez nem áll fent, mert a piac koncessziókra épül, amik mind országokhoz kötöttek.

Beszerzésre fordított erőforrás, professzionalizmus

Közös beszerzés esetén az erre fordított munkaidő és erőforrásigény is alacsonyabb, hiszen nem kell minden országban külön tenderanyagot készíteni, azt lebonyolítani, tárgyalni. Ezen felül centralizálható a kompetencia, amelyből azon országok is részesülnek, ahol ebben hiány van.

Egységes, vagy független hálózatok

Ennél a pontnál mindenképp külön érdemes vizsgálni, hogy mobilról, vagy vezetékes szolgáltatásról beszélünk.  A vezetékes távközlésben – kiváltképp az adathálózatokon – tényleg előny lehet, ha egyetlen, határokon átívelő hálózatra szerződünk a szolgáltatóval, aki azonos feltételek mellett képes menedzselni valamennyi végpontot a világ bármely pontján. Ebben az esetben komoly belső üzemeltetési erőforrást tudunk felszabadítani, sőt kevesebb eszközberuházási költségre van szükség. Mobil távközlésben viszont nincs érdemben országokat átfogó hálózat, még ha egy szolgáltatóval szerződünk is, az sok-sok egymástól független szolgáltatás lesz, eltérő helyi szabályozással.

Ebben a kérdéskörben a mobil telekommunikációban jellemzően a lokális, a vezetékes hálózatok esetében pedig a globális beszerzés mellett tudunk megalapozottabban érvelni.

Korrupció

Talán sokakban fel sem merül, de sajnos nem példa nélküli, hogy a lokális beszerzésben érintettek a vállalat érdekeivel ellentétes ajánlattevőt hoznak ki győztesnek, ha a saját érdekük úgy diktálja. Központi beszerzés esetén a korrupció esélye csökken, azonban – bekövetkezte esetén – a mértéke magasabb. Ezért tipikusan magasabb társadalmi jóléttel, alacsonyabb mértékű korrupcióval rendelkező országba érdemes a beszerzést áthelyezni, nem visszafelé.

Igényfelmérés

A cégcsoport egyes szereplőinek igényei – akár a különböző munkafolyamatok miatt is – lényegesen eltérhetnek egymástól. Ezek központi összehangolása és az egyes érdekek érvényesítése pluszterhet jelent, a végeredménnyel pedig többnyire egyik fél sem elégedett. Ezért, ha az egyes országok szolgáltatási igényei, használati szokásai eltérőek, akkor a helyi beszerzés tud megfelelőbb eredményt elérni.

Monitorozás, üzemeltetés, adminisztráció

A beszerezni kívánt szolgáltatás volumene mellett az üzemeltetési struktúra a másik legfőbb szempont. A fennakadásmentes üzemeltetés feltétele, hogy az üzemeltetők megfelelően ismerjék a szolgáltatást, közvetlen kapcsolatot ápoljanak a szolgáltatóval, és az általunk kívánt paraméterek teljesüljenek. Ha az üzemeltetés és hibaelhárítás is távolról, központilag zajlik, akkor a szolgáltatási szerződést is így javasolt megkötni, amennyiben azonban az egyes országok egymástól függetlenül, maguk intézik a szolgáltatások üzemeltetését, akkor ezt a modellt érdemes már a beszerzés folyamán is alkalmazni.

Ha a szolgáltatásokat ugyan helyi szinten intézik, de minden leányvállalat riportol a központ felé, akkor a jogi szempontnál említett keretszerződésben ajánlatos szabályozni a szolgáltatók egységes dokumentálási kötelezettségét.

Piaci különbözőségek, díjazás

Gondoljunk csak arra, hogy Magyarországon érvényben van telekommunikációs adó, amely mértéke függ a lebonyolított forgalom mértékétől, ez azonban – bár nem egyedi – messze nem szokványos más országokban. További árazást befolyásoló jellegzetesség például, hogy nyugat-európai országokban kisebb a díjkülönbség a lakossági és az üzleti szektor között, mint keleten, illetve Romániában, Bulgáriában az olcsóbb, de nálunk már felszámolt légvezetékeken lehet adatvonalat építeni. Ausztriában a hegyek miatt sokkal nehezebb a mobil térerő biztosítása egy eldugott völgyben, mint nálunk, az Alföldön. Mivel ezek szolgáltatói költségoldalon komoly eltérést jelenthetnek, a helyi viszonyokat jól ismerő ajánlatkérő és ajánlattevő könnyebben érhetnek el megfelelő kompromisszumot.

A lista nem teljes: bárhol előfordulhat olyan egyedi aspektus, amely a fentiek alapján észszerűnek tűnő döntést alapjaiban megváltoztatja.

A tapasztalataink azt mutatják, hogy ha a helyi beszerzés kompetens, és a végrehajtás professzionális, az – a nemzetközi adathálózat kivételével – kifizetődőbb. Azonban sok esetben nincs meg a helyi kompetencia, illetve ennek hiányát nem is realizálják a cégek, vagy talán éppen ennek megelőzése érdekében a beszerzést az anyavállalat kötelezően központosítja. Esetleg alkalmaznak egy helyi távközlési tanácsadót.

Éppen ezért a vállalat alapos megismerése nélkül felelőtlenség lenne a fenti kérdésben állást foglalni. Egy jó tanácsadó éppen ezért mindig úgy lát hozzá a munkához, hogy először feltérképezi az igényeket és a lehetőségeket, csak ezt követően tesz megfelelően alátámasztott javaslatot.

Kérdése van?


Amennyiben a telekommunikációval kapcsolatos kérdése van, szeretne megismerni Bennünket, vagy segítségre van szüksége, írjon nekünk! Szívesen vesszük honlapunkkal, szolgáltatásainkkal kapcsolatos észrevételeit, javaslatait is.