Bonyolult fogalmak egyszerűen: elektronikus számlarészletezés

Nagy Koppány
Nagy Koppány

A mobil papírszámlák ellenőrzése, elemzése már az egy előfizetéssel rendelkező lakossági felhasználók számára is komoly feladat. A több száz, vagy akár ezer SIM-et használó céges előfizetők számára pedig szinte elképzelhetetlen erőforrást igénylő feladat.

Szerencsére nincs is erre szükség. Annak érdekében ugyanis, hogy a feladat ne lehetetlen feladat, hanem csak komoly kihívás legyen, az Elektronikus Hírközlési Törvény (EHT) úgy rendelkezik, hogy a szolgáltatóknak biztosítania kell az üzleti előfizetők számára elektronikus számlarészletezést.

Figyelem: ez nem keverendő össze az elektronikus számlával (e-számla), amely a papírszámla jogi kiváltására szolgál, míg a számlarészletezés a papírszámla mellett is igénybe vehető. A számlarészletező a számlával azonos adatokat tartalmazó elektronikus állomány, aminek elküldése az előfizető felé jellemzően előzetes megrendeléshez, igényléshez kötött, amely az egyes szolgáltatók esetében eltérő.

Lássuk, melyik szolgáltatónál milyen lehetőségünk van, hogy beszerezzük az elektronikus számlarészletezést.

A Magyar Telekomnál (T-Mobile, T-Systems) ez a TeleMátrix nevű szolgáltatás része, amely a regisztráció után a My T-Systems oldalról érhető el. Az igénylés az ügyfélszolgálaton vagy a cég ügyfélkapcsolati menedzserén keresztül történik. A regisztrációhoz két nyomtatvány szükséges, amely a főadminisztrátori jogok beállítására, illetve a szolgáltatás megrendelésére szolgál. A kitöltött és cégszerűen aláírt nyomtatványokat az ügyfélszolgálat e-mail címére kell továbbítani. A feldolgozást követően a megadott e-mail címre kiküldenek egy tájékoztatót a felhasználónévvel és a jelszóval. A leggyakrabban használt adatállomány kiterjesztése „csv” és „txt” formátumú.

A Vodafone analitika rendszere az EBPA névre hallgat. Eléréséhez ugyanúgy regisztrációra van szükség. Az ehhez szükséges nyomtatványok beszerezhetőek az ügyfélszolgálatról vagy a cég ügyfélmenedzserétől. A kitöltött és cégszerűen aláírt dokumentumokat az ügyfélszolgálat e-mailcímére várják. A regisztráció után letölthetőek a fájlok „csv” vagy „xls” formátumban a közép- és nagyvállalatok részére.

A Telenornál az e-hívásrészletező online elérhető „xls” formátumban, az e-számlarészletezés egyelőre nem, vagy korlátozottan. Igénylésnél az „Elektronikus hívásrészletezés csomag”-ot kell kérni az ügyfélmenedzseren vagy az ügyfélszolgálaton keresztül. Az e-számlarészletezés automatikusan nem áll rendelkezésre, azt az ügyfélmenedzser kérésre havonta „xls” formátumban legyűjti és továbbítja a megadott e-mailcímre. Igénylés után a felhasználó szerkeszthető formátumban (adatbázisba, Excelbe konvertálható) e-számla- és e-hívásrészletezőhöz jut, amelyeken nehézségek árán ugyan, de kedve szerint számlaauditot, vagy adatbányászatot végezhet.

Kérdése van?


Amennyiben a telekommunikációval kapcsolatos kérdése van, szeretne megismerni Bennünket, vagy segítségre van szüksége, írjon nekünk! Szívesen vesszük honlapunkkal, szolgáltatásainkkal kapcsolatos észrevételeit, javaslatait is.