A számlaelemzés nehézségei és gyümölcse

Nagy Koppány
Nagy Koppány

A SciamuS üzleti telefonszámlák elemzését végzi nap mint nap. Ez sokszor egyszerűnek tűnik, de nem szabad elfeledni, hogy itthon is legalább 6-8 országos szolgáltató található, mind-mind más formátumú és tartalmú számlával, és akkor még nem beszéltünk az unió többi országában fellelhető egyéb szolgáltatókról.

Ha elfogadjuk azt az előfeltevést, hogy a szolgáltató a számlán pontosan akkora forgalmat tüntet fel, amennyit a telefont használtuk, akkor is rengeteg lehetőség van még a hibázásra, ami tapasztalataink alapján sokkal gyakoribb, mint gondolnánk. Átlagosan minden harmadik számlában találunk hibát, szolgáltatótól, szolgáltatástól függetlenül.

Igaz, a tévedések többsége az ügyfél terhére történik, de nem kizárt ennek ellenkezője sem.

Egy egyszerűbb számlaaudit során mindig ellenőrizzük, hogy

  • a számlában és a hívásrészletezőben szereplő forgalmak és hívószámok megegyeznek-e,
  • csoporton belüli forgalomként számláztak-e minden egymás közötti hívást,
  • a szerződésben szerepelt havidíjak kerültek-e kiszámlázásra, illetve a lebeszélhető havidíjak ténylegesen a lebeszélt mértékben kerültek-e jóváírásra,
  • a lebeszélt havidíj mely irányokban beszélhető le,
  • a szolgáltató minden belföldi hívást a szerződéses percdíjakon számlázott-e,a nemzetközi és roaming hívások esetén aktív-e a szerződésben szereplő kedvezmény minden hívás esetén,
  • speciális (országonkénti) kedvezmények számlázása,
  • van-e ingyen SMS, és az a szerződésben meghatározottak szerint került-e jóváírásra,
  • adattúlforgalmazás esetén van-e adatforgalmi díj, és azt a szerződés szerint számlázta-e a szolgáltató,
  • minden szerződéses kedvezmény és jóváírás szerepel-e a számlán,
  • szerepel-e több (egymásnak ellentmondó) szolgáltatás egy előfizetésen (pl. több adatcsomag).

Egy komolyabb számlaellenőrzés kitér a számonkénti elemzésekre, a szolgáltatásvásárlásokra (parkolás, autópálya matrica), emelt díjas szolgáltatásokra, hűségekre, és akár más, egyedi forgalmi- és költségelemzéseket tartalmazhat.

Milyen további kérdések és nehézségek merülhetnek fel pl. a számla költséghelyre bontásakor, limit feletti összeg számításakor, vagy más hasonló számlaelemzésnél? Az alábbi listába összegyűjtöttünk párat a teljesség igénye nélkül:

  • elektronikus számla hiányában a papírszámla több száz oldalas lehet
  • a számla számunkra ismeretlen megnevezéseket, kódokat tartalmaz
  • a számlában nem egyértelműen azonosíthatóak a kedvezmények, jóváírások, vagy ezek nem rendelhetők előfizetéshez
  • a havidíjak lebeszélhetősége nem ellenőrizhető előfizetésenként (számlaszintű kedvezmény)
  • lehet, hogy a havidíj más díjakon kerül leforgalmazásra, mint a szerződéses percdíj
  • a számlán szereplő (alap)percdíj eltér a ténylegesen használt percdíjtól
  • az adott hónapban a számlán szereplő forgalmi mennyiség nem egyezik a hívásrészletezővel szereplővel, mert visszamenőlegesen is tartalmazhat tételeket
  • a személyenkénti limit több előfizetésre együttesen érvényes (pl. ha az adott felhasználó rendelkezik telefonnal, laptoppal, tablettel és vezetékes vonallal is)

Miért érdemes mégis foglalkozni ezzel? Mert, ha alaposak és szemfülesek vagyunk, nem ritka, hogy milliós túlszámlázásokat találunk, és igénylünk vissza.

Kérdése van?


Amennyiben a telekommunikációval kapcsolatos kérdése van, szeretne megismerni Bennünket, vagy segítségre van szüksége, írjon nekünk! Szívesen vesszük honlapunkkal, szolgáltatásainkkal kapcsolatos észrevételeit, javaslatait is.